Sunday, June 21, 2015

Cerita Hari Ini

Assalamualaikum...

Hampir tiga bulan aku menyepi. Wah, sudah Ramadhan rupanya. Selamat berpuasa dan kumpul pahala banyak-banyak. Sekarang usiaku sudah menjangkau 23 tahun. Makin hari makin tua. Nak pulak dah masuk 20++ nih. Bukan main laju angka kot belakang tu bertambah. Banyak lagi impian yang perlu digapai. Banyak lagi cita-cita yang masih bertatih.

Itu berkenaan umur dan cita-cita. Masih tinggi di awangan walhal umur makin tua. Huh. Berusaha apipa! Puasa pula. Untuk pertama kalinya menyambut Ramadhan tanpa insan yang dikasihi. Ayah! Hati ini merintih sedih. Masih teringat ayah mengejutkan kami adik-beradik untuk bangun sahur. Bila tibanya puasa, ayah insan yang paling gembira bersedia untuk meraikannya. Ayah yang akan riuh mengajak adik untuk ke bazar. Sampai bergaduh...berebut hendak mengikut. Hari ini, tiada lagi lelaki itu. Insan yang aku gelar ayah.

Dia! Dia yang selalu buat hati ini bercelaru. Datang memberi seribu harapan. Hari ini, pergi lagi. Membawa rajuk entah ke mana. Sulit hati ini memendam. Kepada ibu aku bercerita. Hei. Saya tahu awak baca. Maaf yang mampu dipinta. Kalau ada jodoh antara kita...maafkanlah saya. Heee...

"Selamat Ulangtahun Kelahiran Afifa" 

"Selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak"


No comments: