Monday, August 4, 2014

Hari Raya

Assalamualaikum...

Masih belum terlambat untuk Ifa ucapkan 'Selamat Hari Raya Aidilfitri' kepada kawan-kawan pembaca blog Ifa ini. Sepuluh jari disusun memohon ampun dan maaf andai ada salah dan silap terutamanya dalam berkata-kata. Ifa hanyalah manusia biasa yang tak lari dalam melakukan kesilapan. 

Tahun ni, memang Ifa menyambut hari raya dengan penuh kesederhanaan. Takde baju raya, takde kasut raya, beg raya pon takde. Duit raya nak dihulur pon takde. Yang ada hanyalah cik Putih yang pulang dari bengkel setelah merajuk hampir tiga bulan. Lepas ni berhati-hati ya Nur Afifa Jaafar. Kepoh-kepoh cenggini, nanti orang cakap macam dia sorang je yang beraya dalam kesederhanaan. 

Misi tak nak 'update' blog sampai raya dah berjaya. Terbukti yang Ifa ni memang sibuk doploh pat jam. Dusta semuanya. Ifa sibuk dengan program alumni sekolah Ifa yang ditubuhkan buat pertama kalinya. Sebagai ajk cabuk yang suka nak menyibuk, maka bertambah sibuk dengan kerja-kerja opis yang sudah sedia ada melambak-lambak. Penat, tapi seronok. Rasa berbaloi-baloi hasil penat lelah menjadi. Biarpun tidak sempurna tapi masih rasa gembira kerana memberi kegembiraan kepada orang lain di hari raya. Andai ada yang kurang harap dimaafkan. Nanti Ifa upload gambar di sepanjang program Majlis Rumah Aidilfitri Alumni SMKPP berlangsung. Banyak gambar, semuanya menunjukkan tubuh badan membesar dengan jayanya. Senyum pon dah tak nampak mata. Nanti Ifa share. 

Raya tahun Ifa demam hampir seminggu. Allah dah tarik nikmat sihat sebab tak nak bersyukur sangat. Demam, batuk dan selsema. Lengkap pakej raya. Biskur raya rasa ala kadar. Ketupat, nasi impit, kuah kacang dan rendang hanya lalu di anak tekak. Belum sempat terasa kenyang, terluah semuanya. Alhamdulillah. Sekarang dah sihat. Dah boleh kerja dan dah tak pening-pening dah.

Raya korang pulak macam mana.

No comments: